Slik kan du bidra til et godt skolemiljø

Nå har vi vært på den nye skolen vår i noen uker, og vi har hatt litt tid til å bli kjent og finne vår plass i fellesskapet. Vi har hatt noen utfordringer med uferdig bygg og utstyr som har manglet, men med tålmodighet og innsats blir det ferdig og flott om ikke lenge.

Har du tenkt over hvordan du bidrar til miljøet på skolen?

Vi bidrar alle sammen til fellesskapet på vår måte.  Mange er opptatt av sine rettigheter, men vi har også endel plikter. Om det er å opptre hensynsfullt og respektfullt overfor hverandre, eller om det gjelder å ta vare på skolens eiendeler, så er det noe alle i fellesskapet må følge for at vi skal få et godt skolemiljø.

Det er viktig for oss at alle finner sin plass og lærer det de ønsker. Vi har aldri prøvd å være en så stor skole før, så vi håper at alle elever og ansatte bidrar sånn at vi blir den gode skolen og arbeidsstedet vi ønsker å være.

Vi minner om ordensreglementet der det er listet opp endel plikter vi alle har overfor fellesskapet:

Det er god oppførsel å:

• Bidra til et godt skolemiljø ved å opptre hensynsfullt og respektfullt overfor hverandre
  • bidra til arbeidsro i timene
  • rette seg etter beskjeder fra lærere og andre ansatte
  • ta godt vare på skolens og andres eiendeler
  • bruke utstyr i henhold til gjennomført opplæring og retningslinjer
  • rette seg etter de bestemmelser i lov, reglement og instrukser som til enhver tid gjelder

Det er ikke greit å:

• mobbe eller krenke eller utøve fysisk vold eller ha med farlige gjenstander på skolen
  • røyke/vape eller bruke rusmidler på skolen
  • ta bilder eller film av noen uten deres samtykke