Personlig økonomi på timeplanen

sparegris - Klikk for stort bilde

Banksjef i SpareBank 1 Nord-Norge, Lars Nymo Trulsen, har besøkt skolen for å snakke om personlig økonomi med ungdommene.

Faksimile fra avisa iTromsø - Klikk for stort bilde Marthe Holm

Marthe Holm

Sjekker sparemuligheter

Våre elever går ut i ofte godt betalte jobber rett etter skolen, men mange er ikke klar over hvor mye det har å si for videre muligheter at de sparer en del av lønna si.

Banksjefen viste elevene en "kalkulator" som kan brukes til å sjekke hvor mye de kan spare i en rekke ulike yrker, og hvor lang tid det vil ta dem å spare opp til et huslån.

Tjenesten er utviklet av Husbanken og heter Sjef i eget liv

– Interesse for egen økonomi

Lærer August Krokan (29) forteller at klassen har fått en innføring i privatøkonomi i forkant av kurset fra Sparebanken. – Vi har i seks-syv uker nå gått gjennom skattepenger, sparing og forbrukslån. Det er fint å få inn litt fagfolk for å gå i dybden på det, sier han.

– Ser det ut som elevene er interessert i å vite om sin egen økonomi?

– Absolutt. Vi er jo innom en del av det og jeg opplever at elevene som går på denne skolen, som skal ut i arbeidslivet i løpet av de tre neste årene, synes det er viktig – i motsetning til elever som går på studiespesialisering og kanskje skal studere rett etterpå, svarer læreren.

Artikkelen er utdrag fra nyhetssak i avisa iTromsø