KontaktlærerfunksjonenKontaktlærer skal gi elevene personlig oppfølging sosialt og skolefaglig, og motivere elevene til gode arbeidsvaner og gode læringsstrategier. Kontaktlærer har ansvar for en elevgruppe på 15-20 elever. Kontaktlæreren har en nøkkelrolle i å motivere elevene individuelt og til å skape et godt og inkluderende læringsmiljø i klassen. Publisert 07.08.2020 14.03 Sist endret 12.09.2024 13.49 Kontaktlærerens oppgaver: Oppstart Gjennomføre felles skolestart med klassen i henhold til skolens planer Bistå klassen med å velge tillitsvalgt og idrettskontakt Gå gjennom, og veilede elevene i skolens reglement og digitale plattformer Informere elevene om beredskapsplanen og hvordan man håndterer ulike scenarier rundt denne, eksempelvis ved brann og brannøvelse Skape et trygt og godt læringsmiljø for gruppa gjennom øvelser, samtaler og pedagogisk-strategiske grep (trygghetsøvelser, gruppeinndeling, plassering i klasserom, samtaler med elevene om hvordan man skal ha det i klassen). Underveis i skoleåret Hjelpe elevene med studieteknikk og læringsstrategierBidra inn i klassenes time, og utnytte disse slik at undervisningen effektiviseresHa god kontakt med hver enkelt elev gjennom skoleåret og følge opp eleven sin sosiale og faglige utviklingGjennomføre elevsamtalerHa kontakt med foresatte for elever under 18 år, herunder underveisvurderingHa god kontakt med faglærerne til den enkelte elevHa god kontakt med rådgiver, helsesykepleier og avdelingslederHa oversikt over elevenes fravær og ordens- og adferdsanmerkningerDelta på og lede foresattemøterInformere elevene om fellesaktiviteter, arrangementer eller andre ting som innvirker på skolehverdagen, herunder Den Kulturelle Skolesekken, tur- og aktivitetsdagerLede klasselærerråd for klassen og informere faglærere om elevenes og klassens forutsetninger og utviklingAndre arbeidsoppgaver som naturlig tilfaller kontaktlærer Avslutning av skoleåret Fastsette karakter i orden og atferd ved endt skoleår Bistå elevene i å forstå konsekvenser av karakterene 1 og IV for videre skoleløp
Fastsette karakter i orden og atferd ved endt skoleår Bistå elevene i å forstå konsekvenser av karakterene 1 og IV for videre skoleløp